Emma napja van. | 2024.04.19

OGY - Krónika 4. rész (kérdések)

2017-05-22 15:44:00

 Az élő cigányzenéről, a 3-as metróról és a nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházásokról érdeklődtek a képviselők hétfőn az Országgyűlésben a kérdések során.

    
    Fidesz: javult a kis és közepes családi gazdaságok helyzete?
    
    Varga Gábor (Fidesz) a kis és közepes családi gazdaságok munkahelyteremtő és az élelmiszer-önrendelkezésben betöltött szerepét hangsúlyozta. Mint mondta, az utóbbi időben folyamatosan nőtt az ágazat és az export is, szemben a baloldali kormányzás alatti kedvezőtlen helyzettel. Arról érdeklődött, hogy javult-e az érintettek helyzete.
    Bitay Márton Örs, a földművelési tárca állami földekért felelős államtitkára válaszában kiemelte, hogy a statisztikák is alátámasztják a kis és közepes gazdaságok térnyerését, amit egyebek mellett az új földforgalmi törvény is elősegített. Ha az nem lépett volna hatályba, a félmillió hektárnyi, zsebszerződéssel érintett terület jutott volna külföldiek kezébe. Szólt arról is, hogy a földprogramban 30 ezer vásárló jutott földhöz, s ugyanennyivel nőtt a foglalkoztatás 5 év alatt az ágazatban.
    
    MSZP: miért nem támogatják a vidéki előadóművészeket?
    
    Bangóné Borbély Ildikó (MSZP) kifogásolta, hogy a kormány cigányzenét népszerűsítő pályázata csak budapesti helyszíneket érint, miközben vidéken is szükség lenne arra. Példaként hozta, hogy a Hortobágyi Csárdában megszűnik az élőzene. Azt kérdezte, mikor oldják meg a problémát.
    Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) parlamenti államtitkára célként jelölte meg, hogy minél több helyen legyen élő cigányzene. Az ezt célzó intézkedések között említette, hogy 2012-ben 5 százalékra csökkentették a tevékenység áfáját, a jövő évtől pedig társasági adókedvezmény is igénybe vehető. A budapesti mintaprogram 12 étteremben indul el, ha sikeres lesz, kiterjesztik vidékre is - tette hozzá.
    
    Jobbik: lesz-e támogatás a metró többletköltségeire?
    
    Hegedűs Lorántné (Jobbik) a 3-as metró felújítását sürgette, szerinte a halogatás tovább növelné a költségeket. Értékelése szerint a 138 milliárd forint kötelezettségvállalás nem fedezi a kivitelezés egészét, s ha a kormány nem segít, meghiúsul a felújítás. Jelezte, hogy módosító indítványt nyújtottak be a 2018-as költségvetési javaslathoz.
    Fónagy János, a nemzeti fejlesztési tárca parlamenti államtitkára azt hangsúlyozta: ha ténylegesen forrásbevonásra lesz szükség, akkor a kormány minden segítséget megad a fővárosnak. Kifejtette, hogy az uniós nyílt közbeszerzési eljárás ajánlatait május 11-én bontotta fel a BKV, jelenleg az értékelés zajlik, ezt követően dől el, hogy szükség van-e további összegekre.
    
    LMP: mi alapján döntenek a nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházásokról?
    
    Hadházy Ákos (LMP) arról beszélt, hogy 2010 és 2017 között 228 beruházást nyilvánított a kormány nemzetgazdasági szempontból kiemeltté, azonban annak indokait nem tudja nyomon követni. Azt kérdezte, van-e objektív kritériumrendszer, például a munkahelyteremtés, a várható kimagasló adóbevétel vagy innovációs előny.
    Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség parlamenti államtitkára azt felelte: törvény rögzíti az eljárásrendet, s kétfajta beruházásról születhet ilyen döntés. Ezek egyik körébe a kiemelt nemzeti emlékhelyek, műemlékek, világörökségi helyszínek beruházásai tartoznak, a másik kör pedig a gazdaságfejlesztéshez és munkahelyteremtéshez kötődik. Kiemelte, hogy a minősítés nem jogi vagy pénzügyi mentességet jelent, hanem azt, hogy a szakhatóságoknak gyorsabban kell meghozni kapcsolódó döntéseiket.
    
    MSZP: mikor készül el a Nagykanizsa és Zalakaros közötti kerékpárút?
    
    Teleki László (MSZP) a dél-zalai kerékpárutak állapotáról beszélt, szerinte az ígért fejlesztésekhez nem érkeztek források, a korábbi utakat pedig nem tartják megfelelően karban. Az idegenforgalom szempontjából is fontosnak nevezte a fejlesztések megvalósulását és arról érdeklődött, hogy mikor készül el a Nagykanizsa és Zalakaros közötti kerékpárút.
    Fónagy János, az NFM parlamenti államtitkára azt válaszolta, hogy Nagykanizsa már elkészítette a kerékpáros hálózati tervét és várhatóan 2020-ig megvalósul az érintett út. Ez csatlakozik egy Zala megyei projekthez is és a közút mentén épül tovább - tette hozzá, jelezve: a kormány elkötelezett a kerékpáros fejlesztések mellett, a terület irányítására külön biztost neveztek ki a közelmúltban.
    
    Jobbik: miért lassítják a sürgősségi ellátást?
    
    Rig Lajos (Jobbik) problémásnak tartotta az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) intelligens fedélzeti termináljának működését, ami a papír alapú dokumentumokat váltja digitálisra. Szerinte a tabletek működése nem megfelelő és rögzítést csak akkor tesz lehetővé, ha van térerő. A tapasztalatokról érdeklődött és azt kérdezte, hogyan orvosolják a hibákat.
    Rétvári Bence, az Emmi parlamenti államtitkára azt felelte: a 250 millió forint értékű fejlesztés megbízhatóan működik, az eszközök alkalmasak a szoftver futtatására és folyamatosan bővülnek a funkciók. Hozzátette: a rendszer offline is működik, akkor sem vész el adat, ha nincs internetes kapcsolat. Az OMSZ folyamatosan nyomon kíséri a használatot.