Gedeon napja van. | 2024.03.28

Harminc éve nyílt meg az újjáépített Budavári Sikló

2016-06-03 13:36:52

 

Harminc éve, 1986. június 4-én nyílt meg az újjáépített Budavári Sikló, ez alkalomból fotópályázatot hirdetett a BKV, amely szombaton 14 órakor meg is emlékezik az évfordulóról. 

 

    A Budavári Siklót, eredeti nevén a Budai Hegypályát 1870. március 2-án adták át az utazóközönségnek. A világ második siklója - az első Lyonban volt - gróf Széchenyi Ödön, gróf Széchenyi István fia kezdeményezésére épült meg 183 ezer forintból. Az új közlekedési eszköz fő célja a Várban működő minisztériumok és a Várszínház gyorsabb, egyszerűbb megközelítésének elősegítése volt, ugyanis ekkoriban ezeket más tömegközlekedési eszközzel nem lehetett elérni - írta az MTI-hez eljuttatott közleményében a BKV. 
    A Sikló Budapest második világháborús ostromáig - amíg bombatámadás nem érte 1944. december 20-án - változatlan műszaki megoldásokkal működött. Az akkori döntéshozók a helyrehozatallal szemben az elbontás mellett határoztak, így a fővárosban egészen 1986-ig ilyen tömegközlekedési eszköz nem üzemelt.
    1986. június 4-én indulhatott el újra immár Budavári Sikló néven a régi-új közlekedési eszköz. A Margit és Gellért névre keresztelt járművek ma már szinte teljesen automatikusan működnek, 1 másodperc alatt 1,5 métert tesznek meg. Az Alagút felőli pályát Északinak nevezik, itt közlekedik a Margit, a másik sínpáron, a Délin pedig a Gellért. A pálya hossza 95 méter, és 50 méteres szintemelkedést kell leküzdeniük.