Csongor napja van. | 2024.04.16

A Kúria megerősítette a háromnapos cserekötelezettség fogyasztóvédelmi gyakorlatát

2016-03-18 09:23:56

 

A Kúria megerősítette a fogyasztóvédelmi hatóság korábbi jogalkalmazási gyakorlatát a tartós használatra rendelt, kötelező jótállás alá eső termékek esetében, a 3 munkanapon belüli cserekötelezettség ügyében - közölte a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) az MTI-vel pénteken.

 

    A tájékoztatás szerint, ha a fogyasztó a termék meghibásodása miatt a vásárlástól, üzembe helyezéstől számított 3 munkanapon belül érvényesít csereigényt, a vállalkozás nem hivatkozhat a polgári törvénykönyv alapján aránytalan többletköltségre, hanem köteles a fogyasztási cikket kicserélni, feltéve, hogy a meghibásodás a rendeltetésszerű használatot akadályozza.
    A Kúria a panasszal érintett ügyben elmarasztalta a kereskedőt, mivel a vállalkozás elutasította a kötelező jótállás alá eső termék 3 munkanapon belüli azonnali cseréjét, a meghibásodást a fogyasztó közrehatásának tudta be, a terméket csak javításra volt hajlandó átvenni.
    Az ítélet értelmében a kormányrendelet rendelkezése a kellékszavatossági szabályoktól eltérő szabályt tartalmaz arra az esetre, ha a fogyasztó a vásárlástól számított három munkanapon belül érvényesíti csereigényét olyan hiba miatt, amely a rendeltetésszerű használatot akadályozza. 
    A Kúria közölte, a kereskedő ilyen esetben sem választhatja az áru kijavítását, hanem köteles a hibás árut előzetes vizsgálat nélkül azonnal kicserélni.
    Amennyiben a vállalkozás számára gyanús a hiba eredete, és a csereigény érvényesítését követően utólag kiderül, hogy az eredeti termék nem rendeltetésszerű használat miatt hibásodott meg, akkor a vállalkozás polgári peres eljárásban érvényesíthet igényt a fogyasztóval szemben - írták.