Gedeon napja van. | 2024.03.28

Napelemes motorkocsit mutattak be Királyréten

2018-05-05 16:40:00

A Királyréti Kisvasúti Pikniken bemutatták szombaton a Vili 2. elnevezésű napelemes motorkocsit, mely zéró helyi kibocsátású járműként szállítja a kirándulókat a Márianosztra-Nagyirtás közötti szakaszon.

    Rétvári Bence, az Emmi parlamenti államtitkára, a térség KDNP-s országgyűlési képviselője a vonat bemutatása előtt elmondta, hogy a kormány 2,3 milliárd forintot szavazott meg 2017-ben a börzsönyi kisvasutak fejlesztésére.
    Az ország 21 kisvasútjából három szakasz a Börzsönyben üzemel, Kemencén, Királyréten és Szobon évente csaknem 150 ezer ember fordul meg és évről-évre növekszik a vonalak kihasználtsága - tette hozzá az államtitkár.     Rétvári Bence kiemelte, a Dunakanyarban a hagyományos vasúti közlekedés is fejlődik. Vác és Szob között 2019 közepén jelennek meg az első kétszintes vonatok, és év végére várhatóan a teljes személyforgalmat ezekkel bonyolítják.
    Kiss László, az Ipoly Erdő Zrt. vezérigazgatója elmondta, a Királyréti Kisvasút idén ünnepli fennállásának 125. évfordulóját. Az 1950-es évek végéig fa és kő szállítására használt vonal az 1990-es évek második felétől jelentett egyre nagyobb vonzerőt, a Börzsöny ezen részében évente félmillió ember fordul meg.
    A térség az ország legnagyobb összefüggő lakatlan erdőterülete. A turisztikai igények kiszolgálására az erdőgazdaság kilátót épít a Várhegyen, Márianosztra határában a pálos kolostor romjait teszik látogathatóvá, valamint látogatóközpont épül Királyréten. Ősszel megkezdődik a királyréti és a kemencei vasút felújítása - ismertette a vezérigazgató.
    Ruff János, a Királyréti Erdészet vezetője elmondta, hogy a most átadott Vili 2 motorvonatot a Márianosztra-Nagyirtás szakaszra készítették, mely meredek és kanyargós pálya, ezért a korábbi modell fékrendszerét és a hajtását áttervezték.
    A vonat egyszerre 32 embert szállíthat, így a hétköznapi, kisebb látogatószám szállítására gazdaságosan használható. A tetőn lévő napelem és a lejtős szakaszokon működő fékenergia visszatáplálás eredményeként egész nap energiapótlás nélkül közlekedhet.