Emma napja van. | 2024.04.19

Több mint 900 kilométeren megújul a MÁV adatátviteli rendszere

2017-12-18 17:01:13

Megújul a MÁV és a GYSEV adatátviteli rendszere, ezt a célt szolgálja a GSM-R (Global System for Mobile Communications - Railway) projekt első szakasza, amely 935 kilométerre terjed ki és jövő márciusban zárul - mondta Vidra András, a MÁV Zrt. infokommunikációs és technológiai rendszerek főigazgatója hétfőn Budapesten sajtótájékoztatón.

    A fejlesztés egy európai uniós előírás következménye, ugyanis a nemzetközi átmenő forgalmat bonyolító vonalakon az Egységes Európai Vasúti Közlekedésirányítási Rendszer (ERTMS) által elvárt szabványoknak megfelelően kell az egyes adatátviteli rendszereket kiépíteni - tette hozzá.
    A főigazgató közölte: a projekt első szakaszán konzorciumi formában együtt dolgozott a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. (NISZ Zrt.), az MVM OVIT Zrt. (Országos Villamostávvezeték Zrt.) és a Kapsch CarrierCom osztrák vállalat.
    A GSM alapú kommunikációs rendszer összegyűjti a pálya mellé telepített biztosító berendezésekből érkező adatokat és továbbítja azokat a mozgó vonat fedélzeti berendezésére. Ezáltal a mozdonyvezető a mostaninál sokkal hamarabb értesül olyan információkról, mint például, hogy a következő szakaszon mennyi a megengedett legmagasabb sebesség, illetve, hogy zárva van-e a sorompó - ismertette Vidra András.
    Agárdi Ferenc, a NISZ Zrt. projektigazgatója elmondta: az első szakasz megvalósításának összköltsége 30 milliárd forint, ezt az Európai Unió finanszírozta.
    Hozzátette, hogy a projekt első szakaszában többek között a Hegyeshalom - Budapest - Lőkösháza és a Budapest - Székesfehérvár vonalon, valamint a GYSEV bizonyos vonalrészletein épül ki az új adatátviteli rendszer.
    Vidra András közölte, hogy a projekt második szakaszában további 2100 kilométeren építik majd ki a GSM-R rendszert. A fejlesztés nem terjed majd ki az egész országra, ugyanis az új típusú adatátviteli rendszert elsősorban azokon a vonalakon kell kiépíteni, ahol van nemzetközi átmenő forgalom, illetve a nagy forgalmat bonyolító vasútvonalakon.
    A MÁV főigazgatója     szólt arról is, hogy a rendszer üzemeltetéséhez magasan képzett mérnökökre van szükség, akik a MÁV kötelékében dolgoznak Budapesten és a Székesfehérváron található adatátviteli központokban.
    Felkai László, a Belügyminisztérium közigazgatási államtitkára szerint a fejlesztés azért fontos, mert mintegy 1000 kilométeren keresztül megteremti annak a lehetőségét, hogy a teher és a személyvonatok óránként 160 kilométeres sebességgel haladjanak.
    A GSM-R technológia magyarországi megvalósítása jelentős lépés, mivel a három legfontosabb páneurópai vasúti folyosó az országon halad át. A biztonsági rendszerek átjárhatósága ezért kiemelten fontos a nemzetközi vasúti közlekedés zökkenőmentes működése szempontjából - olvasható a helyszínen kiadott közleményben.
    A projekt megvalósítása a NISZ Zrt. megrendelésére még 2013-ban kezdődött. Agárdi Ferenc kérdésre válaszolva elmondta, hogy a projekt átadásának eredeti határidejéhez képest két évet csúsztak, ezért a Kapsch CarrierCom eddig 900 millió forint kötbért fizetett.