Gedeon napja van. | 2024.03.28

Jelentősen növelte működési eredményét a Tesco

2017-04-12 16:58:00

 Jelentősen növelte eredményét 2016-2017-es pénzügyi évében a Tesco, és Közép-Európában is javította teljesítményét.

    A Londoni Értéktőzsdén (LSE) szerdán közzétett előzetes beszámoló szerint a legnagyobb brit kiskereskedelmi hálózat kivételes tételek nélkül számolt csoportszintű működési eredménye 1,28 milliárd font (470 milliárd forint) volt, 29,9 százalékkal több, mint az előző pénzügyi évben.
    A csoportszintű értékesítés 4,3 százalékkal 49,9 milliárd fontra (csaknem 19 ezer milliárd forintra) emelkedett.
    A kötelezően elszámolandó tételekkel együtt mért, adózás előtti csoportszintű eredmény ugyanakkor 28,2 százalékkal 145 millió fontra csökkent. 
    Ez az a kimutatás, amelyben a cég feltünteti az egyszeri elszámolási tételeket, és ezt az idén alaposan megterhelte a három éve kirobbant könyvelési botrány miatt fizetendő bírság.
    A súlyos csalások felderítésére szakosodott brit nyomozóhatóság (Serious Fraud Office, SFO) március végén jelentette be, hogy peren kívüli egyezség alapján a Tesco 128,99 millió font (48 milliárd forint) büntetés befizetését vállalta.
    A Tesco emellett 85 millió font kártérítést fizet azoknak a részvény- és kötvénybefektetőknek, akik a botrány kirobbanásának évében vásárolták a cég értékpapírjait.
    A vállalat az SFO márciusi tájékoztatója után közölte, hogy minden járulékos költséggel együtt 235 millió font leírást állít be a 2016-2017-es pénzügyi évre szóló eredményjelentésbe. 
    Ez terhelte a kötelezően elszámolandó tételekkel együtt mért adózás előtti csoportszintű eredményt a februárban véget ért pénzügyi évben.
    A Tesco, a brit magánszektor legnagyobb foglalkoztatója 320 ezer alkalmazottal 2014 októberében jelentette be, hogy az akkori pénzügyi év első felére előzetesen kalkulált nagy-britanniai eredményeit összesen 263 millió fonttal becsülte túl. 
    Az azóta elvégzett vizsgálat kiderítette, hogy ennél is jóval nagyobb, 326 millió fontos (csaknem 120 milliárd forintos) eredménytúlbecslés történt. 
    Az SFO bűnügyi eljárást indított a Tesco eredménykalkulációs hibájának ügyében; e vizsgálat zárult le a 128,99 millió fontos pénzbírságról szóló, március végén bejelentett megállapodással.
    A Tesco a könyvelési botrány kirobbanása után, 2015 februárjában zárult teljes pénzügyi évéről 6,33 milliárd font (több mint 2300 milliárd forint) veszteséget jelentett. Ez volt a Tesco évszázados történetének eddigi legrosszabb éves eredménye, és a modern brit gazdaságtörténetben is az egyik legnagyobb éves vállalati veszteség.
    A könyvelési botrány kipattanása után lemondott a Tesco vezérkara, és a 2014 őszén munkába állt új vezérigazgató, Dave Lewis teljes gazdálkodási fordulatot hirdetett. Ennek jegyében a cég már a botrány utáni naptári évben 53 veszteséges nagy-britanniai üzletet bezárt, törölte további 49 új, korábban tervbe vett nagyáruház felépítését, és eladta dél-koreai üzlethálózatát is.
    A Tesco azonban már a dél-koreai hálózat eladása után bejelentette, hogy ezzel lezárult nemzetközi érdekeltség-portfóliójának felülvizsgálata.
    A tavalyi pénzügyi év szerdai előzetes eredményjelentéshez fűzött kommentárjában Dave Lewis közölte: a cég jelenleg előbbre tart a kitűzött stratégiai célok megvalósításában, mint ahogy azt korábban erre az időszakra várta. A vezérigazgató hangsúlyozta, hogy a Tesco csökkentette árait, ezzel együtt is azonban növelte nyereségességét és jelentősen mérsékelte adósságállományát.
    A szerdai eredményjelentés szerint a Tesco a közép-európai piacokon - Lengyelország kivételével - növelte azonos eladótérre számolt értékesítését az elmúlt pénzügyi évben.
    A beszámoló szerint a Tesco bevétele Magyarországon meghaladta az 595 milliárd forintot; ez a cég által számolt 373,8 forintos tavalyi átlagos fontárfolyamon 1,59 milliárd fontos egész évi magyarországi bevételnek felelt meg.