Auguszta napja van. | 2024.03.29

Stabilitás kontra változás a választási kampány fő üzenete

2016-06-10 16:44:38

Spanyolországban a kormányzó konzervatív Néppárt (PP) a stabilitás, míg a többi politikai formáció a változás ígéretével kezdte meg a két hétig tartó, hivatalos választási kampányt csütörtökön Madridban.

    Az egyetlen párt, amely a stabilitást garantálni tudja az a PP - mondta kampánynyitó beszédében Mariano Rajoy,  a Néppárt ügyvezető miniszterelnöke, aki egy "komoly és mérsékelt" Spanyolország mellett érvelt szemben "a radikalizmussal és szélsőségekkel", illetve azokkal, akik nem tudják hogyan kell kormányozni egy országot, mivel nincs benne tapasztalatuk.
    Pedro Sánchez, a szocialista párt (PSOE) kormányfőjelöltje a kampány kezdetén azokat a szavazókat igyekezett mozgósítani, akik "szívükben szocialisták", hogy eltávolítsák az ország éléről a Mariano Rajoyt. Azt is mondta, hogy ők az egyetlen szociáldemokrata erő Spanyolországban, hiába állítják ezt most magukról más baloldali pártok.
    A Sánchez a radikális változásokat követelő Podemos (Képesek vagyunk rá) és az Egyesült Baloldal pártszövetségére utalt, akik a legfrissebb felmérések szerint második helyen állnak a pártok között, lekörözve ezzel a szocialistákat. Kampányrendezvényükön a PP legyőzését tűzték ki céljuknak és azt kérték a választól, hogy töltsék meg Spanyolországot a változás iránti vággyal.
    A negyedik legnagyobb politikai erőként számon tartott Ciudadanos (Állampolgárok) nevű liberális középpárt miniszterelnök-jelöltje, Albert Rivera, az "ésszerű változás" képviselőjeként szólt az emberekhez. Szerinte pártja azoknak kínál alternatívát, akik az elmúlt 35 évben azért szavaztak vagy a konzervatívokra vagy a szocialistákra, mert nem volt más választási lehetőségük.
    Noha hivatalosan csak most indult a kampány, a dél-európai országban mondhatni tavaly ősz óta tart a kampányidőszak; a decemberi választásokon egy párt sem szerzett kormányzóképes többséget a parlamentben, ezért kell újra az urnákhoz hívni a szavazókat. Az elmúlt hónapokban a pártok ugyan megkíséreltek kormányzati együttműködést kötni, de sikertelenül. Már akkor azzal vádolták egymást, hogy valójában az új választásokra készülnek.
    Ehhez képest lesz még intenzívebb a pártok és a miniszterelnök-jelöltek szereplése a következő hetekben, országjáró körútra és rengeteg televíziós szereplésre számíthatnak tőlük a szavazók. Ez utóbbiban a mostani kampány teljesen eltér a korábbiaktól, Spanyolországban soha ekkora hangsúlyt nem kapott még a televízió és a különböző műsorok egy-egy politikus vagy párt népszerűsítésében. A növekvő tendencia már fél éve, az előző választások előtt is megmutatkozott, amikor egy-egy vezető politikus showműsorban táncolt vagy énekelt.
    A Telecinco nevű csatorna műsorában most például gyerekek kérdezgetnek egy-egy meghívott kormányfőjelöltet, míg az Antenna3 stábja két napon és egy éjszakán át kíséri őket, megmutatva otthonukat, kedvenc helyeiket, "a politikus is ember" szlogen jegyében.
    A hivatalos kampányesemények is az "emberközeliségre", az utcai rendezvényekre koncentrálnak a sportcsarnokokban tartott nagygyűlések helyett. Például Pedro Sánchez, a szocialista párt kormányfőjelöltje, a madridi agglomerációban található Móstoles egyik társasházában becsöngetett a lakásokba, hogy személyesen kérje a szavazatokat.
    A pártok lemondtak néhány hagyományos kampányeszközről, mivel fél éven belül másodszorra tartanak választásokat, így megállapodtak abban, hogy spórolnak a költségeken. Nem lesznek óriásplakátok és a lámpaoszlopokon sem helyeznek el hirdetéseket. A legutóbbi kampányra 130 millió eurót költöttek a költségvetésből.