Andrea napja van. | 2024.04.18

OH: eltérő mértékben fejlődnek a matematikai képességek, a szövegértésben egyenletesebb a diákok teljesítménye

2016-02-29 15:16:54

 

A tanulók matematikai képességei 6-ról a 8. évfolyamra jelentős mértékben fejlődnek, míg 8-ról a 10. osztályra kisebb mértékű az előrelépés - többek között ez derül ki a tavalyi kompetencia-mérés adataiból, amelynek iskolai és tanulói eredményeit hétfőn hozták nyilvánosságra.

 

    A www.oktatas.hu oldalon közzétett infografika szerint megállapítható, hogy a tanulók szövegértési képességei 6-tól 10. évfolyamig egyenletesebben fejlődnek. Ugyanakkor azt is jelezték, hogy a matematika- és a szövegértés-eredmények egymással nem vethetők össze.
    Az összegzés szerint 2008 óta nincs jelentősebb változás az országos átlageredményben matematikából, csak kisebb ingadozások figyelhetők meg. Nincs jelentősebb változás az országos átlageredményeket tekintve szövegértésből sem, itt is csak kisebb elmozdulások tapasztalhatók. 
    A 2015-ös országos kompetencia-mérést 4338 iskola 246 317 tanulója írta meg a 6., a 8. és a 10. osztályban. 
    A szövegértés-teszten különféle szövegek szerepelnek, amelyekhez 7-15 kérdés tartozik. Ezek azt vizsgálják, hogy milyen mértékben értette meg a tanuló a szövegben foglaltakat, például vissza tudja-e keresni a szövegben található információkat, képes-e a szövegben található összefüggések felismerésére, tudja-e értelmezni a szöveget.
    A matematikatesztnél azt vették górcső alá, hogyan képesek a tanulók a mindennapi élet során használni az iskolában tanult matematikai tudásukat. A matematikateszt feladataiban bemutatott szituációk többnyire életszerűek, egy feladathoz 1-4 kérdés tartozik, amelyek rendszerint egyre nehezebbek. A kérdések között vannak viszonylag egyszerű, könnyen átlátható, egy lépésben megoldható feladatok és vannak hosszabb számításokat igénylők, továbbá olyanok is, amelyek önálló matematikai módszer leírását kérik.
    Az Oktatási Hivatal MTI-hez hétfőn eljuttatott közleménye szerint az iskolai és tanulói eredmények az Oktatási Hivatal honlapján (www.oktatas.hu) érhetőek el. 
    Mint írták, a "telephelyi jelentésből" minden érdeklődő sokoldalú képet kaphat az egyes iskolák jellemzőiről. Megismerheti az adott iskola, és annak osztályai teljesítményadatait, az iskolai munka fejlesztő hatását. Megtudhatja, hogy az iskolába járó diákok szociokulturális hátterük szempontjából milyenek, és látható az is, hogy az ebből adódó hátrányokat az iskola mennyiben tudja kompenzálni. Mindezt az ország többi - hasonló, vagy éppen különböző - iskolájával való összehasonlításban, egyszerűbb, vagy részletezőbb formában.
    A "tanulói jelentésből" megtudható, hogy a gyermek pontosan milyen feladatokat kapott, és azokat milyen eredményesen oldotta meg, mindezt ahhoz is viszonyítva, hogy a többi gyerek az adott feladatot milyen sikerrel teljesítette. Ugyanitt látható, hogy a diák teljesítménye az ország összes tanulója, az iskola tanulói, illetve az osztály tanulói teljesítményéhez viszonyítva milyen. A jelentés bemutatja, hogy az előző (két évvel az előtti) méréshez képest a gyermek teljesítménye hogyan változott.