Emma napja van. | 2024.04.19

NMHH: új rendelet az egyetemes elektronikus hírközlési szolgáltatásokról

2015-10-30 17:38:00

November elsejével lép életbe a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) új rendelete, amellyel hatóság egyebek mellett lakóhelytől függetlenül biztosítja a megfizethető, jó minőségű vezetékes telefonszolgáltatáshoz jutást az egyetemes szolgáltatásokon belül - tájékoztatta a NMHH pénteken az MTI-t.

    A rendelet szabályozza a nyilvánosan elérhető telefonállomások rendelkezésre állását is, a belföldi tudakozó szolgáltatás és telefonkönyv adatai frissítésének, illetve korrigálásának körülményeit és az előfizetői névjegyzék elérhetővé tételét - írja az NMHH.
    Az új jogszabály átláthatóbb és az előfizetőket hatékonyabb jogi védelemben részesítő szabályozási környezetet alakít ki, pontosítja az alapvető szolgáltatói és fogyasztói jogokat és kötelezettségeket, a szolgáltatásnyújtás időtartamát, javítja az egyetemes szolgáltatás minőségét, valamint az egyetemes szolgáltatásról kötött hatósági szerződés tartalmát - írják.
    Amennyiben valamely egyetemes szolgáltatáselem nem érhető el az ország teljes területén, az NMHH kijelöli az egyetemes szolgáltatót vagy szolgáltatókat, biztosítva a fogyasztók számára az információs javakhoz való szabad hozzáférést.
    A rendelet életbe lépésével az egyetemes szolgáltatók kérhetik a hatóságtól, hogy térítse meg a szolgáltatás nyújtásából eredő nettó, kizárólag üzleti szempontok alkalmazása esetén elkerülhető és méltánytalan többletterheknek minősülő költségeket. 
    Az egységes éves adatszolgáltatást bevezetésével jelentősen egyszerűsödött a szolgáltatók egyetemes szolgáltatásokkal kapcsolatos adatszolgáltatási kötelezettsége is.
    A tájékoztatásban az NMHH kitér az előfizetői szerződéskötés menetére is. Az előfizető szerződéskötési szándékát írásban, hangfelvétel útján vagy elektronikus formában jelezheti. A szolgáltató 15 napon belül köteles elvégezni az igény teljesíthetőségével kapcsolatos vizsgálatokat és igazolható módon értesíteni az igénylőt annak elfogadásáról vagy - jogszabályban meghatározott kivételes esetekben - elutasításáról. A szolgáltató az igénybejelentés elfogadásától számított 90 napon belül köteles kiépíteni a létesítendő előfizetői hozzáférési pontot.